
Zejména od závodního auta očekáváme
schopnost rychlého projíždení zatáček. Na vozidlo jedoucí v zatácce
pusobí odstredivá síla, v obr.1 oznacená OS. Proti pusobení této odstředivé síly působí třecí síly T
mezi pneumatikami a vozovkou. V okamžiku, kdy odstředivá síla je větší
než součet třecích sil pneumatik, vozidlo se dostane do smyku, nebo
opustí vozovku, zkrátka, přestane se v zatáčce chovat ideálně. Třecí
síla je vyjádřena vztahem T = f . NC , kde f je součinitel tření a NC je složka síly, vyplývající z váhy vozidla a přítlačné síly NA. Součinitel tření f je dán především složením směsi pneumatiky a velikost NC
zase především aerodynamickým řešením spoileru a dalších detailů
karoserie a podvozku. Složka, vyplývající z váhy stroje je obvykle dána
předepsanou hmotností vozidla.
Složka váhy vozidla ovšem muže být zmenšena vztlakovou silou,
vznikající za určitých podmínek zejména pod podlahou vozidla. Závodní
vůz je obvykle velmi nízké stavby, kvůli poloze těžiště. Zjednodušeně –
pod jeho podlahou dojde při určité – vysoké – rychlosti k jevu, který –
opět zjednodušeně – nazveme aerodynamické ucpání (v obr.2 naznačeno bodem Z.)
Je způsobeno tloušťkou mezní vrstvy, v níž obtékající médium 'teče'
menší rychlostí, ale vozidlo – svým výkonem – tuto 'bariéru' překonává,
proudění vzduchu se zpomaluje, tlak vzduchu pod podlahou roste, vzniká
vztlaková síla, která má tendenci vozidlo zvedat. A právě proti této
síle musí spoilery působit. Je-li aerodynamický přítlak větší, je třecí
síla mezi pneumatikou a vozovkou větší a vozidlo se tudíž může v
zatáčce pohybovat rychleji. Samozřejmě tento výklad je zjednodušený,
protože čím větší přítlak křídlo vyvozuje, tím větší je jeho
aerodynamický odpor, takže nemusí být vždy nejlepším řešením jeho
největší přítlak v zatáčce. Může způsobit významné zpomalení stroje v
nejrychlejších úsecích.
hahahah
(brcalnici, 15. 7. 2007 14:55)